۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۶۱۹۸۴۶
حجت الاسلام الیاسی مطرح کرد؛

راه های عزت مند شدن | علت جدایی کوفیان از سیدالشهدا + فیلم

راه های عزت مند شدن | علت جدایی کوفیان از سیدالشهدا + فیلم
کارشناس دینی خشوع در مقابل پروردگار، خشوع نسبت به پدر و مادر و آبرومندی و خضوع در برابر اهل بیت(ع) را سه راه عزتمند شدن دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام هادی الیاسی در مراسم عزاداری عاشورای حسینی در هیئت فاطمیون قم اظهار داشت: چیزی که مردم کوفه را از یاری امام زمانشان جدا کرد، نداشتن عزم بود؛ در دل آنها محبت امام حسین(ع) بود اما شمشیرهای شان علیه آن حضرت بود.

وی عدم عزم را سبب جدای کوفیان از سیدالشهدا(ع) دانست و گفت: نداشتن عزم و اراده لازم سبب شد تا کوفیان از یاری امامشان دست بردارند؛ اگر کسی عزم و اراده در یاری امام و اطاعت خدا داشت، خداوند نیز پاداش وی را خواهد داد.

این کارشناس دینی با بیان این که عزت میوه درخت عزم است، تصریح کرد: عزتی که خدا به امام حسین(ع) داد، در کدام شخصیت قابل جست و جو است؟ عزتی که امروز سیدالشهدا(ع) دارد، در دنیا است و عزت بالاتر را باید در قیامت ببینیم که خدا چه عزت بالایی به آن حضرت خواهد داد.

وی افزود: این عزت را کسانی که در کنار آن حضرت بودند نیز پیدا کردند؛ حضرت علی(ع) فرمودند "هر کسی بخواهد به غیر از خدا عزتی پیدا کند، ذلیل می شود" و ذلت نتیجه عزت یابی از غیر خدا است.

"عزت از آن خداست" شعار و پیام واقعه کربلا است

حجت الاسلام الیاسی به پیام واقعه کربلا اشاره کرد و اظهار داشت: برخی در دوران حیات شان گمان می کردند که عزیز هستند، اما در حقیقت این گونه نبودند؛ به عنوان مثال هارون الرشید که ادعای حاکمیت بر هر جایی که ابر بود را داشت و بر مردم ظلم می کرد، امروز در کجای عالم است؟ حتی نامی از او در میان نیست، اما سیدالشهدا(ع) که خودش را در غربت به شهادت رساندند و اهل بیتش را به اسارت بردند، خداوند عزتی به او داده که تا زمانی که زمین به دور خورشید می چرخد، نام امام حسین(ع) بر افراشته خواهد بود؛ چرا که عزت را از خداوند متعال جست و جو کرد؛ راه عزتمندی در کنار عزم چیست؟ "عزت از آن خداست"، شعار و پیام واقعه کربلا است.

راه های عزتمند شدن

وی به بیان راه های عزتمند شدن پرداخت و گفت: خشوع در مقابل پروردگار، اولین راه عزتمند شدن است؛ حضرت علی(ع) فرمودند "عزت از آن کسی است که در مقابل پروردگارش خاشع است".

سخنران هیئت فاطمیون با بیان این که اهل بیت(ع) خاشع ترین قلب ها را داشتند، گفت: سیدالشهدا(ع) به حدی در عبادت "یا رب" می گفتند که نفسشان بند می آمد و تا این حد نسبت به خدا خاشع بود؛ حضرت و یارانشان در شب عاشورا تا به صبح به عبادت پرداختند.

وی دومین راه عزتمند شدن را خشوع نسبت به پدر و مادر عنوان کرد و افزود: خداوند خشوع در برابر افرادی مثل پدر و مادر را بهترین خاشع ها قرار داده و اگر کسی در برابر والدین ذلیل شد، خدا به او عزت می دهد؛ تمام کسانی که در لشکر امام حسین(ع) به شهادت رسیدند، نسبت به پدر و مادرشان خدمت گزار بودند.

لزوم تفاوت قائل نشدن میان والدین خود با والدین همسر

حجت الاسلام الیاسی با بیان این که خدمت به پدر و مادر راه عزتمندی را جلو می اندازد، اظهار داشت: کلید عزتمندی در رضایت پدر و مادر است؛ میان پدر و مادر خود با والدین همسر نباید تفاوت گذاشت که این کلام اسلام است.

وی سومین راه عزت را آبرومندی و خضوع در برابر اهل بیت(ع) دانست و خاطرنشان کرد: اهل بیت(ع) والدین معنوی ما هستند؛ عزت را از ائمه اطهار(ع) طلب کنید؛ اگر خودمان را به اهل بیت(ع) نشان دهیم، نگاه حضرات معصومین(ع) را به خود جلب کرده ایم و یک نگاه اهل بیت(ع) انسان را عزتمند می کند./822/ج

تعداد بازدید : 5
مهدی فلاحی
ارسال نظرات